Våre kurs | Lederutvikling
-
Medarbeidersamtalen: Forbedre din ledelse gjennom effektive medarbeidersamtaler
På dette kurset vil du få konkrete verktøy gjennom teori, praktiske eksempler og egen praksis for å mestre kunsten av den gode samtalen. Vi utforsker hvordan medarbeidersamtalen kan være et av de mest verdifulle verktøyene du har som leder, og ikke bare en rutinemessig oppgave.
Mange ledere opplever medarbeidersamtalen som en tidskrevende oppgave som ikke nødvendigvis gir verdi tilbake. Vi utfordrer denne oppfatningen gjennom å gi deg ferdighetene til å tilpasse og gjennomføre effektive medarbeidersamtaler. Kurset gir deg innsikt i hvordan du kan utvikle og lede åpne, konstruktive samtaler skreddersydd for din organisasjons spesifikke behov.
På kurset vil vi dykke dypere inn i flere nøkkeltemaer som er avgjørende for å drive meningsfulle og produktive medarbeidersamtaler
Lær om:
Hensikten med en medarbeidersamtale?
Forberedelse og struktur
Kommunikasjonsferdigheter
Konflikthåndtering
Hvordan få de ansatte til å se frem til medarbeidersamtalen med nærmeste leder
Varighet: 2 dager
Metode: Fysisk oppmøte
-
Selvledelse: Led deg selv, - hvis ikke gjør noen andre det.
På kurset får du oversikt over hvorfor du skal lede deg selv, og hva som er forskjellen på å lede deg selv vs å lede andre.
Vi bruker aktiv deltakelse som metode, hvor den enkelte sine erfaringer og løsninger/problemer brukes som eksempler overfor de andre.
Det er en en kombinasjon av undervisning/diskusjon, gruppearbeid og refleksjon
Lær om:
Hva er selvledelse?
Hvorfor skal du lede deg selv?
Verdier: Hvordan bruke dine verdier i praksis
Konkrete metoder du kan bruke
Varighet: 2 dager.
Metode: Fysisk oppmøte.
-
Få mer motiverte ansatte
Hva er det som motiverer ansatte til å prestere på jobben?
Dette kurset går gjennom ulike faktorer som påvirker den ansatte og hva lederen kan gjøre for å gjøre de ansatte mer motiverte på jobb.
Du vil få konkrete metoder og verktøy å bruke i din bedrift for å bedre motivasjonen og øke effektiviteten til organisasjonen.
Det gjennomføres en workshop hvor vi kommer frem til konkrete tiltak som kan implementeres på kort og lang sikt.
Varighet 1 eller 2 dager.
Metode: Fysisk oppmøte.
Les denne artikkelen for inspirasjon
-
Bygge robusthet - Mestre mer og prestere bedre.
På kurset får du oversikt over hva robusthet er og hva som er fordelen med å være så robust som mulig.
Vi bruker aktiv deltakelse som metode, hvor den enkelte sine erfaringer brukes aktivt. Mange har opplevd å møte motgang og ubehag både fysisk og mentalt i livet med varierende erfaringer.
Kurset er primært i form av teori og undervisning. Deltakerne vil få anledning til å utfordre seg selv i løpet av kurset
Lær om:
Hva er mental og fysisk styrke og robusthet?
Hvorfor skal du være robust?
Hva er komfortsonen og hva kan du bruke den til?
Verdien av å mestre noe.
Konkrete metoder for å bli mer fysisk og mentalt robust, f. eks. mental trening, fysisk trening
Metoder for å “styre unna” ubehag, motgang og vanskelige situasjoner. (Mentale teknikker).
Varighet: 1 eller 2 dager.
Metode: Fysisk oppmøte
-
Veilede andre - Vær en mentor
På kurset får du oversikt over hva det vil si å veilede andre, hvorfor du skal gjøre det, og lære metoder du kan bruke som er enkle og effektive.
Vi bruker aktiv deltakelse som metode hvor den enkelte sine erfaringer brukes aktivt.
Kurset er en kombinasjon av undervisning og praksis, hvor vi skal praktisere veiledning så mye som mulig.
Lær om:
Hva er coaching og veiledning?
Hvorfor skal du veilede andre?
Hva kreves av en veileder?
Hvordan finne din personlige stil?
Konkrete metoder du kan bruke
Varighet: 2 dager
Metode: Fysisk møte og online
-
Den vanskelige samtalen - Må det være så vanskelig?
Dette kurset utstyrer deg med nødvendige verktøy og teknikker for effektivt å lede krevende dialoger.
Gjennom dynamiske øvelser og realistiske rollespill, vil deltakerne lære å bevare roen, bygge relasjoner og oppnå positive utfall, selv under vanskelige samtaler.
Kurset legger vekt på å forbedre kommunikasjonsevner, empati og konflikthåndtering—avgjørende ferdigheter for ledere som må håndtere konflikter, administrere advarsler, gjennomføre drøftelsesmøter og gi konstruktiv tilbakemelding effektivt
Lær om:
Teknikker for å opprettholde selvkontroll og ro under press og i temaer som trigger uønskede personlighetstrekk.
Lære effektiv forberedelse for hva og hvordan du bør notere før du går inn i en samtale.
Lære å identifisere og adskille elementene; fakta, følelser og forventninger i dialogen.
Utvikle ferdigheter for å uttrykke personlige følelser på en klar og konstruktiv måte.
Avklare forventninger.
Hvordan formidle og forstå forventninger fra begge sider for å sikre gjensidig forståelse.
Lære å formidle tilbakemeldinger som fremmer vekst og forbedring.
Aktiv lytting der du utvikler evnen til å lytte aktivt og responsivt for å forstå andres perspektiver.
Varighet: 1 eller 2 dager.
Metode: Fysisk oppmøte
-
Effektive møter: Skap verdi og effektivitet i hvert møte
Ønsker du å lære hvordan du kan snu møter fra å være en tidstyv til å bli en verdiskapende arena?
Gjennom en kombinasjon av teori og praktiske øvelser vil du lære kunsten å lede møter som bidrar til fremdrift og prosess.
Kurset gir deg de konkrete verktøyene du trenger for å ta styringen som møteleder. Så du etter kurset er tryggere og mer kompetent i rollen som møteleder.
Målet er å hjelpe deltakeren med å gjøre enhver møtesituasjon til en arena for produktivitet, samarbeid og suksess.
Lær om:
Transformasjon av møtekulturen
Struktur og planlegging av møter
Hvordan utvikle en klar agenda,
Hvordan sette tydelige mål og skape en effektiv tidsramme for hvert møte.
Håndtere uforutsette situasjoner.
Håndtere motstand.
Sikre at alle bidrar aktivt.
Møteoppfølging og evaluering
Varighet: 2 dager
Metode: Fysisk oppmøte
-
Delegering: Skap fart og vekst gjennom effektiv delegering
Ønsker du å lære kunsten å delegere på en måte som ikke bare frigjør din egen tid, men også øker produktiviteten og motivasjonen til dine ansatte?
Gjennom en balansert blanding av teori og praktiske eksempler vil du få konkrete verktøy for å delegere oppgaver på en trygg og verdiskapende måte. Vi vektlegger aktiv deltakelse, hvor dine egne erfaringer og utfordringer med delegering tas aktivt i betraktning.
En vanlig feil mange bedrifter gjør er å delegere oppgaver uten å gi tilstrekkelig beslutningsmyndighet til de som faktisk utfører arbeidet. Dette fører ikke bare til redusert tempo, men kan også demotivere de ansatte. Gjennom kurset vil du lære hvorfor det er avgjørende å delegere både oppgaver og beslutningsmyndighet, og hvordan dette kan bidra til å skape en mer effektiv og engasjert arbeidsstyrke.
Målet vårt er klart: vi ønsker å utruste deg med den nødvendige selvtilliten og kunnskapen til å delegere på en måte som ikke bare frigjør din egen tid, men også fremmer vekst og suksess for hele organisasjonen.
Lær om:
Grunnleggende prinsipper for effektiv delegering
Ansvarsglede
Intensjonsbasert ledelse
Tillitsbasert ledelse
Skape motivasjon gjennom delegering
Hvordan lykkes med delegering?
Fallgruver ved delegering
Effekten av delegert beslutningsmyndighet
Tidsbesparelse og økt effektivitet
Varighet: 2 dager
Metode: Fysisk oppmøte
-
Plan- og beslutningsprosess
Øk kompetansen til ledergruppen og staben i effektiv planlegging frem mot en beslutning skal tas.
Dette kurset passer for alle som jobber med prosjekter og i enheter som har ansvar for å planlegge og forberede saker for ledelsen.
Varighet: 2 dager.
Metode: Online eller fysisk oppmøte.
-
Tilbakemeldingskultur: Tilbakemeldinger er en gave. Hvorfor gi og få gaver?
På kurset får du oversikt over hva tilbakemeldinger er, hvordan du bruker det i praksis og hvorfor det er en fordel for organisasjonen å etablere en tilbakemeldingskultur.
Vi bruker aktiv deltakelse som metode, hvor den enkelte sine erfaringer brukes aktivt. Mange har opplevd å både får og gi tilbakemeldinger med varierende erfaring.
Kurset er en kombinasjon av undervisning og praksis, hvor vi skal praktisere det å gi og få tilbakemelding til hverandre.
Lær om:
Hva er kultur? Hva er en tilbakemeldingskultur?
Hva er fordelen med å ha det?
Hvordan skaper vi en slik kultur?
Psykologisk trygghet, hva er det og hva har det med saken å gjøre?
Hvem er det som kan gi tilbakemeldinger?
Metoder for å gi tilbakemeldinger som har en effekt
Metoder for å ta imot tilbakemeldinger og sortere hvem du skal ta til deg.
Varighet: 1 eller 2 dager
Metode: Fysisk oppmøte
Ønsker du å utvikle lederne i din organisasjon?
Kontakt oss så ser vi hvordan vi kan dekke ditt behov.
kontakt@teamnorso.com
TEAM NORSO sine kurs for bedrifter er utformet for at bedrifter og organisasjoner skal prestere bedre og være i stand til å løse sine oppgaver på en mer effektiv måte.
Alle oppgaver som skal løses involverer mennesker på en eller annen måte. Ved å øke kompetansen og trivselen til de ansatte vil de prestere bedre, bli mer robuste og sannsynligheten for sykemeldinger går ned.