SALGSBETINGELSER

BEDRIFT

B2B Salgsbetingelser

(KJØP AV FORBRUKERE ER REGULERT LENGRE NED PÅ DENNE SIDEN)

Standard salgsbetingelser B2B:

DEFINISJONER

Selger

TEAM NORSO AS (org nr. 928 127 591), 7056 Ranheim. kontakt@teamnorso.no

Kjøper

Den enkelte kjøper av varer og tjenester.

Formål og omfang

Formål og prioritet
Selger skal levere til Kjøper de varer/tjenester som bestilles av Kjøper, jfr. punkt 3 nedenfor.

Geografiske omfang

Gjelder for hele verden med mindre annet er særskilt angitt i den individuelle avtalen med Kjøper.

Sortiment og tjenester

Hvilke varer og tjenester som Selger tilbyr, fremgår av nettsiden og etter individuelle avtaler med skreddersydde tjenester.

Bestilling

Bestilling av produkter og tjenester skal fortrinnsvis skje digitalt ved at kontrakt og dokumenter sendes pr e-post. Selgers forpliktelse til å levere produktene og tjenestene til kjøperen til prisene og vilkårene og betingelsene oppstår kun ved selgers levering av en signert bekreftelse til kjøperen.

Levering

Leveringsbetingelser er etter individuell avtale med hver enkelt Kjøper.

Reklamasjon

Feil eller mangler skal reklameres uten ugrunnet opphold etter at Kjøper ble eller burde ha blitt klar over feilen eller mangelen, og senest innen 14 dager etter mottatt vare eller utført tjeneste. Reklamasjoner skal være skriftlige og sendes til Selgers e-postadresse slik den er angitt i bestillingen eller på nettsiden. Dersom Kunden ikke overholder denne fristen taper han sin rett til å gjøre mangelen gjeldende.

Kvalitet – Dokumentasjon – Mangler

Om annet ikke er avtalt, skal alle varer/leveranser ha kvalitet og toleranse i henhold til offentlige krav i lov og forskrift og gjeldende Norsk Standard.

Mangler

Varen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med de krav som følger av avtalen mellom Selger og Kjøper, eller ikke tilfredsstiller kravene i punkt 5.1 ovenfor.

Kjøpers rettigheter ved forsinkelse / mangler

Erstatning
Misligholder Selger sine forpliktelser etter denne avtalen kan Kjøper bare kreve erstatning for sitt direkte tap. Indirekte tap erstattes ikke. Selgers ansvar er i alle tilfelle begrenset til 30% av kjøpesummen for varene og tjenestene i henhold til den enkelte avtale.

Pris – Betaling - Fakturering

Priser
Priser er etter avtale mellom Kjøper og Selger.
Alle priser er angitt eks. mva. Ved fakturering til Kjøper vil merverdiavgift bli tillagt prisen. (Hvis tjenesten ikke er MVA pliktig, vil det ikke bli lagt til MVA. Gjelder feks kurs og undervisning).

Fakturering

Selger sender faktura på EHF eller e-post tilknyttet den enkelte bestilling. Dette etter avtale mellom Kjøper og Selger. Faktureringsomkostninger dekkes av Kjøper.

Betalingsbetingelser

Betalingsbetingelser: 10 dager netto, med mindre annet fremkommer av faktura utstedt av Selger.

Forsinket betaling / eiendomsforbehold / salgspant

Ved forsinket betaling følges reglene fastsatt i inkassoloven, inkassoforskriften og forsinkelsesrenteloven. Ved Kjøpers forsinkede betaling av kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger påløper forsinkelsesrenter etter forsinkelsesrenteloven.
Selger kan kreve erstatning for tap som følge av Kjøpers manglende betaling av kjøpesummen med tillegg av rente og omkostninger

Leverte varer forblir Selgers eiendom inntil kjøpesummen med tillegg av rente og omkostninger i sin helhet er betalt.
Selger har salgspant i solgte varer inntil kjøpesummen med tillegg av rente og omkostninger i sin helhet er betalt.

Heving
Heving ved vesentlig mislighold
Begge parter har rett til å heve kjøp av varer/tjenester knyttet etter disse Generelle salgsbetingelser når den andre part vesentlig misligholder sine forpliktelser, eller det er klart at vesentlig mislighold vil inntre, og forholdet ikke er blitt rettet etter skriftlig varsel innen en rimelig frist fastsatt av den part som vil gjøre krav på heving. Slik rimelig frist vil under enhver omstendighet ikke være lenger enn 60 dager.

Heving – gjennomføring

Varsel om heving etter punkt skal sendes skriftlig til den andre part. Er ikke annet angitt i varselet, skal hevingen gjelde fra den dato varselet er datert. Partene skal innen én (1) uke etter at varsel om heving er mottatt, avholde et møte hos Kjøper for å avtale nærmere hvordan hevingen skal gjennomføres. Den part som er påført direkte kostnader grunnet vesentlig mislighold av forpliktelser fra den andre part, kan kreve erstatning for de påførte kostnader. Slike kostnader må kunne dokumenteres.

Oppsigelsesrett

Hver av partene kan si opp avtalen ved å gi skriftlig varsel til den andre parten i tilfelle et vesentlig brudd som forblir uløst i en periode på 30 dager etter skriftlig varsel om slikt brudd.

Selger kan heve Avtalen dersom Kjøper blir slått konkurs, uavhengig av om dette er frivillig eller ufrivillig, for et annet formål enn fusjon eller restrukturering mens Kjøper er solvent, eller innleder gjeldsforhandlinger, eller det oppnevnes en trust for hele eller deler av denne. eiendeler, eller han setter i gang eller er gjenstand for en lignende prosess på grunn av gjeld. Selger kan kreve tap, kostnader og utgifter som kan oppstå som følge av kjøpers vesentlige brudd på denne avtalen. Melding om oppsigelse skal sendes skriftlig til den annen part. Med mindre annet er angitt i meldingen, gjelder oppsigelsen fra varseldatoen.

Overdragelse

Ingen av partene kan overdra sine rettigheter og plikter knyttet til kjøp av varer/tjenester etter disse generelle salgsbetingelsene til en annen part, med mindre skriftlig samtykke til slik overdragelse innhentes forut for overdragelsenSelger kan fritt overdra sine rettigheter og plikter knyttet til kjøp av varer/tjenester etter disse Generelle salgsbetingelser til annet selskap i samme konsern som Selger.

Force Majeure

Skulle det inntreffe en ekstraordinær situasjon som ligger utenfor Partenes kontroll, og må regnes som force majeure, (slik som, men ikke begrenset til streik og lockout) skal motparten varsles om dette så raskt som mulig. Den rammede Parts forpliktelser suspenderes så lenge den ekstraordinære situasjonen varer. Den annen Parts motytelse suspenderes i samme tidsrom.

Konfidensialitet og IPR

Partene erkjenner og godtar at all informasjon som utveksles mellom dem i løpet av avtaleperioden, inkludert, men ikke begrenset til forretningshemmeligheter, forretningsplaner, økonomiske data og kundelister, skal behandles som konfidensiell ("Konfidensiell informasjon"). Mottakerparten forplikter seg til å bruke den konfidensielle informasjonen utelukkende med det formål å oppfylle sine forpliktelser i henhold til leveringsavtalen og for å opprettholde konfidensialitet. Den mottakende parten skal iverksette rimelige tiltak for å beskytte den konfidensielle informasjonen, begrense tilgangen til autorisert personell og umiddelbart varsle den avslørende parten om enhver uautorisert avsløring eller misbruk. Unntak fra konfidensialitet inkluderer forhåndseksisterende kunnskap, offentlig tilgjengelighet, informasjon innhentet fra en tredjepart uten brudd på konfidensialitet, uavhengig utvikling og juridiske krav. Denne klausulen forblir i kraft så lenge leveringsavtalen varer og fortsetter etter dens oppsigelse.

Alle immaterielle rettigheter, inkludert merkevarer, opphavsrett og forretningshemmeligheter knyttet til gjenstander og tjenester tilhører selger, og kjøper mottar ingen rettigheter til selgers immaterielle rettigheter i kraft av denne avtalen.

Lovgivning

De Generelle salgsbetingelser som følger av dette dokumentet reguleres av norsk rett. Dersom forhandlinger ikke fører frem, skal tvisten føres for de alminnelige domstoler, med Trondheim tingrett som verneting.

Med de unntak og presiseringer som følger av de generelle salgsbetingelsene i dette dokumentet, kommer lov om kjøp av 13. mai 1988 nr. 27 til anvendelse mellom partene.

Endringer i vilkår

Kjøper samtykker til at det kan være behov for å gjøre endringer i vilkårene i de generelle salgsbetingelsene. Selger gis anledning til å gjøre slik endringer. Generelle Salgsbetingelser vil bli publisert på www.teamnorso.no

FORBRUKERKJØP

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. 

For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

2. Partene

Selger er TEAMN NORSO AS, Martin Barstads veg 31, 7056 Ranheim, kontakt@teamnorso.com, tlf 96645545, org nr 928 127 591, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

7. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

8. Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.

  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.

  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

9. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

Oppfyllelse

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

Erstatning

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Oppfyllelse

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske  utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18  år.

12. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

13. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

14. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.