Våre kurs | Konflikthåndtering

  • Konflikter: Utnytt potensialet i konflikten

    Det å håndtere konflikter er viktig for å sikre et godt arbeidsmiljø og en god og profesjonell ramme for medarbeidere og virksomhet.

    Ofte er det ikke konflikten i seg selv som er problemet, men måten vi løser den på. Kurset vil gi deg økt forståelse for konflikters årsak og utviklingsforløp og praktisk trening i bruk av ulike verktøy for konflikthåndtering

    Kurset er interaktivt og tar for seg teori og metode i samspill med deltakeres egne erfaringer fra ulike konflikter.

    Kurset er en kombinasjon av undervisning og praksis, hvor vi skal praktisere en helt bestemt metode for hvordan du som leder på en diskret og effektiv måte kan fasilitere for at partene i konflikten selv blir i stand til å løse den.

    Lær om:

    • Hvordan ta grep tidlig

    • Konflikttrappa

    • Ulike typer konflikter 

    • Forhandle i verdi og personkonflikter 

    • Din rolle som leder og konfliktløser 

    • Forberedelser til meklingsamtale.

    • Gjennomføring av meklingssamtale.

    Varighet: 1 eller 2 dager.

    Metode: Fysisk oppmøte og online

  • Veilede andre - Vær en mentor

    På kurset får du oversikt over hva det vil si å veilede andre, hvorfor du skal gjøre det, og lære metoder du kan bruke som er enkle og effektive.

    Vi bruker aktiv deltakelse som metode hvor den enkelte sine erfaringer brukes aktivt.

    Kurset er en kombinasjon av undervisning og praksis, hvor vi skal praktisere veiledning så mye som mulig.

    Lær om:

    • Hva er coaching og veiledning?

    • Hvorfor skal du veilede andre?

    • Hva kreves av en veileder?

    • Hvordan finne din personlige stil?

    • Konkrete metoder du kan bruke

    Varighet: 2 dager

    Metode: Fysisk møte og online

  • Den vanskelige samtalen - Må det være så vanskelig?

    Dette kurset utstyrer deg med nødvendige verktøy og teknikker for effektivt å lede krevende dialoger.

    Gjennom dynamiske øvelser og realistiske rollespill, vil deltakerne lære å bevare roen, bygge relasjoner og oppnå positive utfall, selv under vanskelige samtaler.

    Kurset legger vekt på å forbedre kommunikasjonsevner, empati og konflikthåndtering—avgjørende ferdigheter for ledere som må håndtere konflikter, administrere advarsler, gjennomføre drøftelsesmøter og gi konstruktiv tilbakemelding effektivt

    Lær om:

    • Teknikker for å opprettholde selvkontroll og ro under press og i temaer som trigger uønskede personlighetstrekk. 

    • Lære effektiv forberedelse for hva og hvordan du bør notere før du går inn i en samtale.

    • Lære å identifisere og adskille elementene; fakta, følelser og forventninger i dialogen.

    • Utvikle ferdigheter for å uttrykke personlige følelser på en klar og konstruktiv måte.

    • Avklare forventninger.

    • Hvordan formidle og forstå forventninger fra begge sider for å sikre gjensidig forståelse.

    • Lære å formidle tilbakemeldinger som fremmer vekst og forbedring.

    • Aktiv lytting der du utvikler evnen til å lytte aktivt og responsivt for å forstå andres perspektiver.

    Varighet: 1 eller 2 dager.

    Metode: Fysisk oppmøte

Ønsker du å håndtere konflikter på en bedre måte?

Kontakt oss så ser vi hvordan vi kan dekke ditt behov.

kontakt@teamnorso.com


TEAM NORSO sine kurs for bedrifter er utformet for at bedrifter og organisasjoner skal prestere bedre og være i stand til å løse sine oppgaver på en mer effektiv måte.

Alle oppgaver som skal løses involverer mennesker på en eller annen måte. Ved å øke kompetansen og trivselen til de ansatte vil de prestere bedre, bli mer robuste og sannsynligheten for sykemeldinger går ned.